Barrandovský most čeká kvůli špatnému technickému stavu kompletní rekonstrukce

Most

Korozi lan zajišťujících pevnost stavby způsobuje špatná izolace, kvůli které do stavby mostu zatéká. Právě s těmito problémy se již dlouhou dobu potýká Barrandovský most v Praze. Potíže odhalila prohlídka, kterou se most podrobil před plánovanou rekonstrukcí. Ta má začít na jaře a trvat bude až do roku 2026. Barrandovský most nikdy dříve neprošel žádnou zásadnější opravou i přesto, že se jedná o nejvytíženější komunikaci v Česku, po které denně projede až 144 tisíc aut.

Z hlediska bezpečnosti je to také jeden z hlavních důvodů, proč by rekonstrukce mostu měla začít co nejdříve. Avizovaná předpjatá lana, která zajišťují pevnost mostu, jsou umístěná v trubkách, ve kterých by podle bezpečnostní předpisů měla být cementová malta. Ta brání hrozící vlhkosti a zatékání. Jenomže právě malta zde chybí a hned o metr vedle se nachází lano, které je téměř celé zkorodované.

Vše tedy nasvědčuje tomu, že při výstavbě mostu v letech 1978 až 1988 nebyly dodrženy všechny bezpečnostní postupy zcela správně. Navíc v 80. letech nebyly stavební izolace na tak vysoké úrovni, jako je tomu dnes, což k zatékání ještě přispělo.

Most se dočká nových lan

Konstrukcí celého mostu procházejí lana od jednoho pilíře k druhému. Při opravě mostu budou do jeho vnitřku přidána nová předpjatá lana, která budou naložena v tukové lázni. Právě ta totiž odkáže zabránit případné korozi. Kromě toho budou lana také snadno přístupná a kontrolovatelná.

Stavební práce mají začít na jaře a rekonstrukce mostu je naplánovaná na pět stavebních sezon. Technická správa komunikací (TSK) nyní posuzuje nabídky zhotovitelů a vítěze výběrového řízení vybere do několika dnů, maximálně týdnů. Jedno z hlavních kritérií při výběru stavební firmy je především minimalizace doby dopravních omezení.